סרי לנקה - גול וקולומבו - סיום הטיול

תאריך הטיול 12.04.2023, אופי הטיול זוגי
סרי לנקה תרמילאים דרום אסיה
סרי לנקה - גול וקולומבו - סיום הטיול
רשומה זו הינה חלק מסדרה. לרשומה הקודמת.

ממיריסה עברנו לגול (Galle), ומשם, לאחר שני לילות, לקלומבו - ללילה האחרון בסרי לנקה.

גול - Galle

גול - נכתב "Galle" אך נהגה כ"גול" (למיטב הבנתי, מילה בעלת מקור צרפתי) - היא עיר ראשית במחוז הדרומי של סרי לנקה. העיר נכבשה על ידי הפורטוגלים בתחילת המאה ה־16, ולאחר מכן בידי ההולנדים (חברת הודו המזרחית ההולנדית) במאה ה־17. ההולנדים בנו את הביצור בזכותו העיר ידועה כיום, ואשר מהווה אתר מורשת עולמית, "המצודה של גול" (Galle Fort).

למעשה, כתייר, גול היא בעצם בעיקר המצודה (או המבצר) של גול - ושם רוב רובם של התיירים נמצאים. המצודה היא חצי־אי, מוקף חומה. בתוכה מבנים רבים בעלי אדריכלות אירופאית. הרחובות הם רחובות קטנים וצרים בסגנון של (...סוג של…) מקומות כגון מלטה, סירקוזה, ועוד. מדובר על אזור קטן יחסית, שניתן ללכת לאורכו או לרוחבו בכרבע שעה.

המצודה של בתוךGalle
בתוך המצודה של Galle

בגול בעצם יוצאים קצת מהאווירה הסרי לנקית, וחוזרים מעט לאווירה "אירופאית". זה לא בא לידי ביטוי רק באדריכלות המקומות, אלא בעצם בחלק גדול מהרבדים במקום. המורשת האדריכלית וההיסטוריה של המקום הובילו למשהו מעט "אירופאי" במקום - אך לאחר מספר שעות ברור שיש לזה גבול, והוא גם לא רחוק. עוד על כך, בסיכום הפרק.

מה יש לעשות במצודה של גול?

אחת מהנקודות המעניינות ביותר במצודה היא המגדלור (Galle Lighthouse). אין לי משהו מיוחד להגיד עליו - מדובר בנקודת עניין יפה, סביבה יש טיילת נחמדה. לחצו כאן לקישור אל הנקודה בגוגל מפות.

המגדלור בגול

מומלץ מאוד לצפות בשקיעה מאחת מנקודת התצפית לרחבי הביצורים (החומה). השקיעה מרהיבה, והתצפית נוחה מאוד. אפשר להצטייד בבירה או משקה אחר לפני. נקודה ממנה אפשר לצפות בשקיעה היא "Aeolus Bastion" - לחצו כאן לנקודה בגוגל מפות.

שקיעה מביצורי המצודה

מעבר לכך, בתוך המצודה, יש מעט מה לעשות. אפשר להעביר יום נעים בין הסמטאות, ובחנויות המזכרות שונות. בעיר מספר גלידריות, ומה שאנחנו ניסינו - היה מוצלח מאוד.

כאן המקום להזכיר שבמצודה עצמה אין חיי לילה פעילים ומעניינים. אם רוצים, צריך אל מחוץ אליה ובעצם אל מחוץ לעיר עצמה - ראו להלן.

גול - מחוץ למצודה, ומסביב לעיר

בחרנו לבלות חצי יום בעיר עצמה, מחוץ למבצר - והיתה זו חוויה מעניינת מאוד, עליה אני ממליץ.

ברגע שיוצרים מהמצודה עוברים מיד לסרי לנקה "האמיתית", אל אווירה סואנת, צפופה, רועשת, ואסיאתית למהדרין. אזור השוק שמחוץ למצודה מלא חנויות ודוכני אוכל, והחוויה מרתקת.

ניתן להתחיל להסתובב פשוט מ"הרחוב הראשי" ("Main Street") (מילולית, זהו שם הרחוב) של העיר.

מחוץ למצודה

Unawatuna

הנקודה הקרובה בה יש חיי לילה מעניינים היא Unawatuna - בה גם יש רצועת חוף טובה (Unawatuna Beach), שלא כמו בגול עצמה. ניתן לקחת לשם טוק טוק מגול, מרחק הנסיעה הוא כרבע שעה. ברצועת החוף מסעדות וברים רבים, בהם גם מתקיימות הופעות חיות.

בחוף של Unawatuna

חוף הג'ונגל (Jungle Beach), פגודת השלום היפנית ( Japanese Peace Pagoda)

באזור Unawatuna ישנו החוף ה"רגיל" (בסעיף הקודם) וישנו "חוף הג'ונגל". כשמו - החוף מוקף במעיין ג'ונגל קטן. בשביל להגיע אל החוף יש ללכת כעשר דקות במסלול שעובר בתוך הג'ונגל, לאחר שיורדים מהטוק טוק, במסלול שיש בו אתגר קל - המסלול סלעי למדי. לאחר ההליכה מגיעים לחוף נקי, יפה, ויחסית מבודד.

חוף הג'ונגל

במרחק הליכה או נסיעה קצרה מאוד בטוק טוק מהחוף, נמצאת פגודת השלום היפנית (Japanese Peace Pagoda), שממוקמת בפסגת הגבעה רומאסאלה (Rumassala). הפגודה נבנתה על ידי מסדר בודהיסטי יפני בשנת 2005, כדי לקדם את השלום באי.

ניתן להגיע לפגודה בהליכה בת כ־20 עד 30 דקות מהחוף עצמו, או שניתן לקחת אליה טוק טוק.

הפגודה מתוחזקת היטב, ונשקף ממנה נוף מרהיב למפרץ. לצידה מקדש בודהיסטי בו מתבצעות תפילות. מי שביקר בפגודות דומות ברחבי העולם, יזכר מיידית בדמיון. ביקרתי בפגודת שלום דומה בנפאל, הדמיון ניכר, והחוויה טובה בכל אחד מהמקרים.

מומלץ מאוד להגיע לפגודה אם נמצאים באזור, וכדאי לשקול להגיע אליה בשעות השקיעה. אפשר לשלב בקלות עם החוף - או לבקר בכל אחד מהאתרים בנפרד. החזרה לגול מתבצעת בקלות באמצעות טוק טוק.

פגודת השלום היפנית

גול - סיכום

מבחינתנו גול הייתה מאכזבת מעט - בעיקר אזור המצודה. ההתלהבות הראשית מהבניינים היפים הצטננה ברגע שגילינו שברובם ריח טחוב הנובע מחוסר התחזוקה והלחות הגבוהה. האטרקציה היא בעצם העיר עצמה, והיא ממצה עצמה אחרי יום.

הלינה במקום הייתה מאכזבת - למרות שבחרנו בבית הארחה בעל דירוג גבוה מאוד, ובמחיר לא זול ביחס למקום. מי שמעוניין ללון בבית מלון "גדול" ומפנק יותר, כנראה ירצה לישון איפשהו באזור החופים שמסביב, לדוגמה ב־Dewata או ב־Unawatuna.

אני חושב שמדובר על מקום מעניין וייחודי, והיה טוב שהגענו לשם. אך לדעתי טיול בסרי לנקה יכול להיות טיול טוב גם בלי העיר, ואם כך יוצא לכם, אל תרגישו רע. אפשר גם לעצור בעיר לחצי יום, או ללילה אחד. שני לילות במצודה עצמה הם די והותר, ומעבר לכך יהיה משעמם.

מגול לקחנו מונית אל קולומבו מוקדם בבוקר.

קולמבו - Colombo - נקודת הסיום של הטיול

הגענו לקולומבו לפני הצהריים, ובה בעצם היה לנו יום שלם, עד לטיסה למחרת, מוקדם בבוקר.

קולומבו היא עיר הבירה של סרי לנקה, והעיר הגדולה בה (בפער). בעיר עצמה כ־750,000 תושבים, ובמטרופולין שלה כחמישה מיליון. העיר שונה למדי משאר סרי לנקה, והיא המקום היחיד בכל האי שהרגיש לי סוג של מסודר, וככזה שהקידמה נוגעת בו.

במדריכי טיולים רבים נאמר שקולומבו לא מומלצת לביקור שכן זוהי עיר סואנת ומזוהמת שאין בה מה לראות. אני חולק על הטענה הזו. נהננו בעיר ביום בו היינו בה ולהערכתי היה אפשר להעביר בה יום נוסף בכיף. לצד היותה עיר מזוהמת וכיאוטית במידה כלשהי - העיר מלאת חיים, והיה נדמה שיש בה חיי לילה טובים, מסעדות טובות, אפשרות טובה לקניות, וגם בתי מלון סבירים.

מבט אל קו הרקיע של קולומבו ממרפסת המלון

האטרקציות התיירותיות בתוך קולומבו עצמה מוגבלות יחסית.

אחד המקומות בהם ביקרנו היה המקדש הבודהיסטי Gangarama Maha Vihara. המקום היה מאכזב לאחר שראינו מקומות מעניינים ומרשימים יותר ברחבי סרי לנקה. לצידו נמצא מקדש נוסף, Gangarama Sima Malaka, אליו יש לשלם דמי כניסה, ולכן ויתרנו, לא נראה שהוא מעניין מספיק בשביל זה.

ליד המקדשים ישנו קניון מפואר למדי - Colombo City Centre Mall and Residences. נחמד להיכנס בשביל להתרענן במזגן. היצע החנויות דל, אך מתוך המבחר המצומצם, יש חנויות באיכות גבוהה.

מרכז קניות נוסף אליו נכנסנו בקולומבו הוא ה Majestic City Bambalapitiya. מדובר על מרכז פחות מפואר, אך בעל היצע חנויות רב. גם כאן יש מספר חנויות באיכות לא רעה בכלל.

האפשרות של קניית בגדים בקולומבו היא אפשרות טובה למעוניינים בכך. האיכות של היצור המקומי גבוהה, והבדים טובים. המחירים נמוכים. קניתי מספר פריטים קיציים מוצלחים - הן בקלומבו, והן במקומות אחרים.

בשעות הערב הלכנו לאכול פיצה ב־Giovanni's. הפיצה היתה מעולה, והאווירה הייתה טובה עוד יותר. במקום הייתה מוזיקה חיה, והצוות היה אדיב במיוחד. מומלץ מאוד אם נמצאים בקולומבו. קישור לדף המקום בגוגל מפות כאן.

הפיצה של ג'יוואני

לאחר חצי לילה במלון, נסענו לשדה התעופה, וטסנו ארצה.

בכך הסתיימו שבועיים מוצלחים ביותר בסרי לנקה - טיול שיזכר לטובה.

סיכום

חמש הנקודת שאהבתי בסרי לנקה

ההחלטה לטוס לירח דבש בסרי לנקה הייתה מוצלחת ונכונה. ההתחלה הייתה קשוחה, אבל לאחר התרגשות לבלאגן המקומי - נרגענו ונהננו מכל רגע. במקום כמו סרי לנקה ניתן להגיע לרמת ניתוק ורוגע מענגים במיוחד.

אסכם את חמש הנקודות (מכל סוג שהוא) שהכי אהבתי בטיול:

1. אלה (Ella). היעד הכי מגניב בסרי לנקה. שילוב של צ'יל, מסיבות וברים, טיולים בטבע, ואווירה מדהימה.
  2. הרכבת. חוויה בלתי נשכחת.
  3. הטבע. הטבע בסרי לנקה מרהיב, ולעיתים גם מספיק לנסוע כחמש או עשר דקות אל מחוץ לאזור מיושב בשביל להרגיש שנמצאים בסוג של ג'ונגל פראי. הדבר משרה רוגע, וזה שינוי מדהים מ"ג'ונגל הבטון" בו אנחנו חיים.
  4. קוקוסים. בסרי לנקה אפשר למצוא קוקוס בכל חור. זה מרווה, זה טעים, וזה זול. זה עדיף לפעמים על בקבוק מים. לנצל כל עוד אפשר.
  5. ברים או מסיבות על החוף. הדבר האהוב עלי באיזור החוף. בכל לילה אפשר לצאת "לבר התורן" בחוף הראשי באזור ולהנות מהופעה של להקה מקומית, פיצה, ובירת "Lion" מקומית.

האם המסלול היה טוב?

אני מרוצה מכך שבחרנו לעשות מסלול של פנים האי קודם, ואחר כך את אזור הדרום והחוף. החוף מתאים לסיום הטיול יותר מאשר ההתחלה (או לכולו - למי שרוצה). שבועיים בסרי לנקה היו מספקים בהחלט. יש אנשים שעושים מסלול דומה גם בשבוע, וזה אפשרי - אבל אם אפשר, עדיף לא. יש מספיק מה לעשות גם בשלושה שבועות וגם בחודש.

האם לטוס לסרי לנקה?

יש לקחת בחשבון שטיול בסרי לנקה כורך בחובו קשיים, כמו ברוב היעדים מהסוג. למפונקים יותר, ניתן להתגבר עליהם במידה רבה יחסית באמצעות מוניות, ובאמצעות בחירה במלונות היקרים.

מעבר לכך - כן. יעד מומלץ מאוד לטיול תרמילאים, בעיקר לכזה יחסית קצר. לנו ישארו זכרונות מצוינים.