אמסטרדם, סתיו 2023

פורסם ב־ 29.01.2024 על ידי עדוא גל
תאריך הטיול 25.09.2023, אופי הטיול זוגי
אירופה הולנד
אמסטרדם, סתיו 2023
רשומה זו הינה חלק מסדרה. לרשומה הקודמת.

אמסטרדם (Amsterdam) היא אחת הערים הקסומות באירופה, ובטח שאחת ה"נחשבות" על ידי ישראלים. יש בה שילוב טוב של הכל ממה שאנחנו אוהבים, כל אחד, והדגש שלו: אווירה אירופאית ורומנטית, תרבות צפון-מערב אירופאית, יופי, תרבות, אוכל טוב, חיי לילה טובים, ועוד.

אמסטרדם היא עיר מיוחדת. היא ידועה, או ידועה לשמצה, בגלל רובע החלונות האדומים, ו"בתי הקפה". אבל יש בה כל כך הרבה מעבר, וחבל שזוהי ה"תווית" שחלק מדביקים עליה. אפשר, וכדאי, לטייל בה ולהנות ממנה כעיר הנפלאה שהיא.

אמסטרדם היא בירת הולנד, ומהווה את המרכז הכלכלי והתיירותי של המדינה. זאת בעוד העיר האג (Den Haag או The Hague) היא המרכז המנהלי של המדינה, ובה מרוכזים בנייני השלטון. בעיר זורם נהר האמסטל (Amstel), כששם העיר נגזר משמו של הנהר.

הנמל של אמסטרדם הוא החמישי בנפח התעבורה בו באירופה, ואפשר להבין שהוא בין הגורמים ההיסטוריים המשמעותיים בהתפתחותה של העיר. בעבר היה אחד מהנמלים המרכזיים של חברת הודו-המזרחית ההולנדית (Dutch East India Company). מבחינה תיירותית אין לו חשיבות - כיום נמל רוטרדם הוא הגדול באירופה, ותיירים רבים יוצאים ממנו לשייט ברחבי הים הצפוני או האוקיינוס האטלנטי.

היתה זו הפעם הרביעית שלי באמסטרדם. על כן, הייתי פחות "לחוץ" להגיע לאטרקציות תיירותיות - אך למען האמת, לא ממש התעניינתי באלו גם בפעמים הקודמות. יש מספיק מה לעשות גם בלעדיהן.

ההגעה לאמסטרדם

לאמסטרדם הגענו באוטובוס של חברת FlixBus מפריז. הנסיעה ארכה 6 שעות ו־35 דקות. במהלך הנסיעה יש עצירה בודדת. האוטובוס מרווח יחסית, הנוף יפה, והנסיעה נעימה. מחיר הנסיעה היה 22 אירו לאדם. התחנה הסופית הייתה תחנת סלוטרדייק (Amsterdam Sloterdijk), ממנה היה אפשר להגיע למלון בנוחות באמצעות הרכבת הקלה (Tram).

מפריז ניתן להגיע לאמסטרדם גם באמצעות הרכבת של יורוסטאר. משך הנסיעה הוא מעט פחות מ 4 שעות - נוח בהרבה, אך גם יקר בהרבה. מחיר כרטיס היה כבר 110 אירו לאדם, בעת הזמנת כרטיס האוטובוס.

מומלץ להזמין את כרטיס הרכבת זמן ניכר (שבועות) לפני הנסיעה, וכרטיס אוטובוס ימים לפני הנסיעה. כרטיסים ברגע האחרון יהיו יקרים יותר, ובמידה משמעותית.

מי שמגיע לאמסטרדם בטיסה, יגיע אל שדה התעופה סכיפהול (Schiphol). השדה יעיל ונוח, וממנו קישור תחבורתי טוב גם לרחבי הולנד, באמצעות רכבת. זמן הנסיעה משדה התעופה סיכפהול לרוטרדם, לדוגמה, הוא 50 דקות.

לינה באמסטרדם

איפה אנחנו ישנו באמסטרדם?

אנחנו ישנו במלון באזור שנקרא "אמסטל" - שהיה בקצה הרובע המרכזי (Centrum), בין הרובע המזרחי (Oost) לרובע הדרומי (Zuid). זהו בעצם הקצה של שכונת ה"פייפ" (De Pijp, "הצינור") - במרחק של כחמש עד חמש עשרה דקות הליכה מהאזור המרכזי שלה.

המיקום היה מוצלח מאוד. מצד אחד, קרוב מספיק אל ה"מרכז" - אם באמצעות הליכה בת בין 20 ל־30 דקות, ואם באמצעות נסיעה קצרה ברכבת הקלה. מצד שני, קרוב למקומות יותר "מגניבים" ופחות חרושים ותיירותיים, כגון שכונת פיפ, אל ה־Rijksmuseum, ועוד.

ההמלצה שלי לגבי לינה באמסטרדם

אני ממליץ לא לישון ברובע המרכזי של אמסטרדם. האזור הפך לתיירותי במידה מוגזמת, והוא גם יקר בהתאם. לדעתי זה תקף גם עבור ביקור ראשון באמסטרדם, שכן אני לא רואה מה יהיה היתרון של לינה ב"מרכז" - אלא אם כן לא מעוניינים להתנייד בכלל באמצעות רכבת קלה או הליכה.

לינה מעט מחוץ לרובע המרכזי, תאפשר לינה זולה יותר, בחדר מרווח יותר - וכן, לדעתי - גם הנאה מאווירה טובה יותר.

הלינה ב"פייפ" התגלתה כבחירה מוצלחת מאוד. האזור מלא ברים ומסעדות והאווירה הרבה טובה מאשר במרכז, בו לדעתי האווירה יכולה להיות מעט "מלוכלכת" באזורים מסוימים.

אפשרויות טובות אחרות הן שכונת Jordaan, ורובע המוזיאונים (Museum Quarter) ממערב לפייפ.

אמסטרדם, נהר האמסטל
אמסטרדם, נהר האמסטל

כמה זמן כדאי לשהות באמסטרדם?

לדעתי זמן מתאים עבור אמסטרדם הוא בן שלושה לחמישה ימים או לילות.

העיר לא גדולה ולא עמוסה באטרקציות תיירותיות, לכן מי שרוצה, יכול לראות את הדברים הראשיים והעיקריים תוך זמן קצר. בהחלט אפשר להישאר מעט יותר, ופשוט להנות מהאווירה הטובה של העיר.

תחבורה ציבורית באמסטרדם

התחבורה הציבורית באמסטרדם היא טובה, אך לא הרבה מעבר לכך.

בעיר ישנה רכבת קלה, וישנו מטרו.

בשל המבנה ה"מוזר" של העיר, וריבוי התעלות בה, הכיסוי הוא סביר בלבד. לעיתים ניתן להגיע באמצעות תחבורה ציבורית רק עד לנקודה ממנה יש עוד ללכת עשר דקות עד ליעד. הכיסוי של הרכבת הקלה טוב, וזה של הרכבת התחתית סביר לכל היותר. תדירות ההגעה היא טובה, והקרונות חדשים, איכותיים, ונקיים - כמו הכל בהולנד.

מחירי הנסיעה לא זולים, אך ניתן לרכוש כרטיסים תקופתיים (יממה, שלושה ימים, חמישה ימים, וכדומה) - ולדעתי מומלץ ביותר לעשות זאת. למרות שאמסטרדם קטנה יחסית, ההליכה בה לא מאוד נוחה, וכדאי להתנייד באמצעות הרכבת הקלה.

מונית הן יקרות, כמו בכל בכל צפון-מערב אירופה.

תחנת הרכבת המרכזית של אמסטרדם
תחנת הרכבת המרכזית של אמסטרדם

כידוע - רבים מהמקומיים מתניידים באמצעות אופניים. העיר מלאה בשבילי אופניים, ולעיתים רבות בעצם הייעוד העיקרי של דרך הוא להוות שביל אופניים, כאשר שאר כלי התחבורה משתמשים באותה הדרך, עם עדיפות משנית. כהולכי רגל, זה לפעמים לא נוח ולפעמים מפחיד.

אופניים באמסטרדם
אופניים באמסטרדם

מה עשינו, ומה יש לעשות, באמסטרדם

כאמור, הייתה זו הפעם הרביעית שלי באמסטרדם. כבר מיציתי אטרקציות מסוימות (המוזיאון של היינקן), ואחרות פשוט מעולם לא עניינו אותי (הבית של אנה פרנק).

חלק מהטיול הקדשנו לטיול ברחובות העיר, ולמפגשים עם חברים. אמסטרדם מתאימה לכך באופן מיוחד - העיר פשוט נחמדה, ומבקרים רבים פשוט באים אליה בשביל להנות ממנה, ומשלל הדברים שיש בה - כולל חלק מהדברים היותר "מיוחדים" שבגללה היא מוכרת.

סיור רגלי (Free Walking Tour)

כרגיל, יצאנו לסיור רגלי בשביל להכיר את העיר. הסיור היה מעניין, ולדעתי אמסטרדם היא אחת הערים בהן מומלץ ביותר לקחת סיור. ההיסטוריה עשירה מאוד, העיר צפופה ומלאה בפרטים קטנים. הפרטים הקטנים הם אלו שמשנים כאן, ולא אתרים גרנדיוזיים ראשיים - ולכן סיור יעביר זאת בצורה הטובה ביותר.

לקחנו את הסיור של FreeDam Tours. כאמור, היה מוצלח מאוד, ובסיום, כרגיל, השארנו תשר מתאים.

ניתן להירשם אליו ישירות מהאתר שלהם בקישור כאן, או דרך האתר GuruWalk בקישור כאן (הוא נקרא שם "The #1 Best Rated Walking Tour in Amsterdam").

נסיעה להארלם (Haarlem)

מכיוון שהייתי מספר פעמים באמסטרדם, רציתי לצאת קצת החוצה ולראות אזורים חדשים. היעד שנבחר היה הארלם, בו שמעתי שנפתחה מבשלה חדשה.

הארלם היא עיירה מחוץ לאמסטרדם - וכן, על שמה קרויה השכונה המפורסמת בניו יורק. ההגעה היא קלה ומהירה, באמצעות רכבת קצרה מתחנת הרכבת המרכזית של אמסטרדם.

החוויה הייתה של פספוס. ראשית, נפלנו על מזג אוויר גשום ולא מוצלח, ולא היה נעים ללכת. אך מעבר לכך, לא מדובר במקום מעניין וייחודי. הכל די דומה לאמסטרדם, ובגדול אין כל כך טעם לנסוע לשם. כנראה כנראה שעדיף לשקול טיולי יום אחרים, כגון טיול יום לאוטרכט, או לרוטרדם (אם לא מתכננים לשהות בה). לאלו שיתעקשו - בסך הכל מדובר במקום נחמד. אפשר להעביר שם מספר שעות בכיף.

רחוב במרכז הארלם
רחוב במרכז הארלם
מבט מהארלם
מבט מהארלם

סיבוב בשוק "אלברט קויפ" (Albert Cuypmarkt)

שוק אלברט קויפ הוא שוק הרחוב הגדול ביותר באמסטרדם. הוא פעיל בכל יום פרט ליום ראשון, במהלך השעות 9 בבוקר עד 17 בערב. בשוק דוכנים ומסעדות, והוא מתאים למי שמחפש ארוחה קלילה ואוכל רחוב.

קישור לדף על המקום כאן.

"וינסנט בשישי" במוזיאון ואן-גוך (Vincent on Friday)

"מוזיאון ואן גוך" הוא מוזיאון המוקדש (איך לא) ליצירותיו של האמן ההולנדי וינסנט ואן גוך, וכן מכיל יצירות של אמנים שונים שפעלו עמו ולצידו, באותה התקופה. המוזיאון מכיל את האוסף הגדול ביותר של יצירותיו של ואן גוך.

לנו יצא לבקר את המוזיאון באירוע החודשי "וינסנט בשישי". זהו אירוע שמתקיים פעם בחודש, ביום שישי (ו') האחרון של החודש. האירוע מתקיים בשעות הערב. במסגרת האירוע, ניתן להכנס לתערוכות הרגילות של המוזיאון, אך בנוסף יש מעיין אירוע "מינגלינג" (mingling) (אירוע התערבבות והתחככות), מופעים, ותצוגות נוספות ברחבות הכניסה של המוזיאון.

הקהל בחלקו הגדול סטודנטיאלי, אך בהחלט לא כולו - כך שלדעתי האירוע יתאים לכולם.

מחיר הכרטיס דומה יחסית למחיר הכניסה הרגילה למוזיאון, אבל מדובר באירוע ייחודי. אם יוצא - מומלץ לבקר את המוזיאון במסגרת זו. אם לא, ביקור רגיל גם יהיה טוב.

ניתן להגיע לדף האירוע מכאן.

מוזיאון ואן גוך באירוע 'וינסנט בשישי'
מוזיאון ואן גוך באירוע 'וינסנט בשישי'

Fabrique des Lumières

"מפעל האורות" - Fabrique des Lumières - הוא תצוגה-מבוססת-טכנולוגיה, שהיא (לפיהם) מעיין "מהדורה מודרנית של מוזיאון". המקום בתצורתו הנוכחית נפתח בשנת 2022, בתוך בניין ששימש בעבר כמפעל, באזור Westerpark של אמסטרדם.

זוהי חוויה אור-קולית מקיפה. המבקרים בעצם עומדים בתוך חלל המפעל לשעבר, ותצוגות המועברות באמצעות מקרנים ורמקולים מקיפות אותם. התצוגות מבוססות על יצירותיהם של ואן גוך (Vincent van Gogh), דאלי (Salvador Dalí), מונה (Claude Monet), וקלימט (Gustav Klimt).

מדובר על חוויה ייחודית ומעניינת ללא כל ספק. המקום מאפשר להגיע להיכרות טובה עם יצירותיהם של האמנים ועם עברם. בסך הכל, מומלץ.

לאתר המקום ניתן להגיע מכאן.

לעמוד המקום ב Tripadvisor, כאן.

Fabrique des Lumières
Fabrique des Lumières

המלצות שונות לגבי נקודות עניין ברחבי העיר

כיכר דאם

הכיכר המרכזית של אמסטרדם. מקום חרוש - וגם לא מעניין במיוחד, ועם זאת, "חובה" לבקר בו. באזור חנויות רבות, כך שזו נקודת התחלה טובה למי שמעוניין בשופינג.

קישור לדף המקום ב Tripadvisor כאן.

אזור בניין האופרה (National Opera & Ballet) והאנדרטה למחתרת היהודית (Monument to Jewish Resistance)

על גדות נהר האמסטל - אזור ראשי, מעניין, רווי נקודות מעניינות ודברים לראות.

במקום אנדרטה לזכר לזכרון לוחמי המחתרות בשנים 1940 עד 1945. קישור לנקודת הציון בגוגל מפות.

הפסל של שפינוזה

ברוך שפינוזה (נהגה ב־ש שמאלית) היה פילוסוף יהודי ממוצא יהודי-פורטוגלי-ספרדי. הוריו ברחו מחצי האי האיברי אל אמסטרדם, והוא נולד באמסטרדם.

במקום פסל לזכרו.

קישור לנקודת הציון בגוגל מפות, כאן.

הפסל בשנת 2017
הפסל בשנת 2017

הליכה ברחבי שכונת "יורדן" (Jordaan)

יורדן היא שכונה בתוך מרכז אמסטרדם. השכונה מלאה בבתים יפים, סמטאות ורחובות קטנים, ותעלות עם בתי סירה. הכל מתוחזק לעילא ובטעם טוב. בשכונה מסעדות ואפשר לעצור בה לארוחת צהריים או ערב.

לקריאה נוספת, כאן.

רחוב בשכונת יורדן
רחוב בשכונת יורדן

רחוב (או רובע) החלונות האדומים

ההולנדים לא מתלהבים מהתדמית שכל הסיפור הזה מדביק לעיר, ואת הטיפוסים שהוא מושך אליה. לכן, להבנתי, הרובע הולך להיות מועתק לאזור פחות מרכזי בעיר. כמו כן, בסיורים בעיר - מנסים להצניע את כל החלק הזה. ובצדק.

בכל מקרה, לעת עתה, הרובע הוא הרובע המסורתי, הוא במרכז, והוא מושך את מי שהוא מושך.

ובכל זאת, כחוויה תיירותית, אפשר לעשות סיבוב באזור. במהלך היום, האזור רגוע ונחמד. במהלך שעות הערב והלילה, נהיה קצת יותר "מלוכלך". בכל מקרה, המקום עמוס תיירים, ולמי שתוהה - הוא בטוח.

הרחוב המרכזי של הרובע הוא הרחוב\תעלה - Oudezijds Achterburgwal.

קריאה נוספת, כאן.

קופי שופס

אז בואו נניח את זה כאן - כל הסיפור הזה לא חוקי בהולנד. עם זאת, ישנה מדיניות ברורה של חוסר הפללה. לא כולם שם עושים את זה, וכן - אפשר לטייל באמסטרדם גם בלי זה (וגם אפילו להנות).

על כל מקרה, אני לא הולך לעסוק בזה, וזה גם לא הקטע שלי.

למי שרוצה - כדאי להתייעץ עם אנשים שגרים במקום, כדי לא להגיע למקומות פחות נעימים.

נא לנהוג באחריות.

"החוויה של היינקן" - Heineken Experience

טוב, אז זה המקום התיירותי האולטימטיבי, והחרוש ביותר.

אבל כנראה שזה לא בכדי, זו חוויה נחמדה מאוד. בהחלט כדאי למי שיש לו מספיק זמן, ואוהב בירה.

אתר האינטרנט שלהם - כאן.

פארקים

באמסטרדם פארקים רבים, וכמו הכל שם - הם מטופחים ומושקעים. יצא לנו לטייל מעט בחלקם - אבל אנחנו נפלנו על מזג אוויר פחות מתאים.

הידוע בהם הוא ה Vondelpark, אבל יש עוד מלא.

לקריאה נוספת - כאן.

אוכל וחיי לילה באמסטרדם

אוכל

ציפס הולנדי (Frites)

כזכור, הצ'יפס נקרא באנגלית "French fries", מה שמהווה טעות - שהרי חיילים אמריקנים חשבו שבלגים דוברי צרפתית הם צרפתיים.

הצ'יפס הוא "קטע" בכל אזור ארצות השפלה, וזה לא שונה באמסטרדם. העיר מלאה בדוכנים שמכינים צ'יפס פריך - בטיגון כפול - עם מגוון רטבים רחב.

כדאי להתרחק מעט מהאזורים התיירותיים ביותר ברחובות העמוסים של מרכז העיר, אבל גם שם זה יהיה בסדר.

סטרופוופל (Stroopwafel)

ה"סטרופוואפל" הוא וופל קרמלי (2 שכבות וופל דק, ביניהן קרמל) שנפוץ בצפון אירופה, וכמובן שגם באמרסטרדם.

אחד המקומות בהם אפשר לאכול אותו טרי הוא "דוכן הוופלים המקורי של רודי" (Rudi’s Original Stroopwafels) בשוק של אלברט קויפ (Albert Cuyp Markt). ראוי לציין שרודי אכן מכין את הוופלים בדוכן, ודואג לסיפוק רצונם של המבקרים. (לא לומר לו שזה וופל "רגיל", הוא נעלב 🙂- נכתב בדם).

נקודת הציון בגוגל מפות כאן, וקישור לאתר של "רודי", כאן.

הקטע של לאכול את הוופל טרי בדוכן הוא נחמד, אבל לדעתי הוופלים שמוכרים בסופרים הם טובים מאוד, וגם מתאימים מאוד כמזכרת הביתה. מומלץ להצטייד במספר חבילות מה"טובות" (פחות זולות) שיש בסופר. אפשר לקנות, לדוגמה, ברשת הסופרים "Albert Heijn" שהעיר מלאה בה.

הפיצריה "דה מיקלה" - L'Antica Pizzeria da Michele

רשת פיצריות שלמיטב הבנתי - המקור שלה הוא בנאפולי. הסניף באמסטרדם מעולה. האווירה טובה, והפיצות מצויינות. המחירים הוגנים מאוד.

לדף המקום בגוגל מפות, כאן, או לדף המקום ב Tripadvistoer, כאן.

מסעדה סינית בשכונת יורדן - Lucky House

מסעדה סינית מוצלחת ביותר. זו מסעדה קטנה, היא נעימה, אך לא יוקרתית במיוחד. המנות באיכות טובה וטעימות מאוד. מומלץ לאוהבי הסגנון, שמחפשים ארוחה מצוינת במחיר טוב.

קישור לנקודת הציון בגוגל מפות, או לאתר הבית של המסעדה.

מסעדה ויאטנמית בשוק אלברט קויפ - Pho 91

מסעדה ויאטנמית בסגנון היפסטרי בשוק אלברט קויפ.

האמת, לא מוצלח במיוחד. אם מחפשים אוכל ויאטנמי ונמצאים שם, יכול להיות נחמד. לא לבוא במיוחד.

נקודת הציון בגוגל מפות.

חיי לילה

אמסטרדם פעילה מאוד בלילה. העיר היא מוקד של מסיבות רווקים או של מסיבות רווקות.

מוקדי הפעילות הם ברחבי האיזור המרכזי, וגם באיזור הפייפ (De Pijp).

אנחנו נהנו להסתובב בפייפ ולחפש שם בר נחמד לשבת בו.

סיכום

בעיקרון אין כל כך מה לסכם.

אמסטרדם.

אם אתם יכולים - תטוסו לשם.